کشف گورستان هزاره قبل از میلاد در سقز
مـهندســی نقشــه بــرداری
این وبلاگ جنبه ی آموزشی و اطلاعاتی را دارد

 

 

 

به گفته مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان کردستان به دنبال حفاری غیر مجاز که چندی پیش توسط قاچاقچیان آثار باستانی در منطقه زیویه حد فاصل قلعه تاریخی زیویه و روستای قپلانتو صورت گرفت و خبر آن به میراث فرهنگی رسید ، بلافاصله اکیپی به منطقه اعزام و خبر فوق ثابت شد .

امیر الهی اظهار داشت : در بررسی اولیه مشاهده شد که آثار بسیار ارزشمند در این مکان وجود دارد و برای روشن شدن موضوع از سازمان مرکز درخواست مجوز حفاری کردیم و این مجوز صادر شد .

وی افزود : بدنبال دریافت مجوز گروه حفاری متخصص که متشکل از متخصصان زمین شناس ، انسان شناس ، گیاه شناس و باستان شناس هستند در محل حضور یافته وبی درنگ با توجه به حساسیت موضوع اقدام به کاوش کردند .

الهی گفت : خوشبختانه پس از 20 روز کاوش مشخص شد که مکان یاد شده گورستانی به مساحت 40 هکتار است که آثار بسیار ارزشمندی که در سطح کشور و حتی بین الملل کم نظیر است در آن وجود داردکه نشان ازمهم بودن منطقه از نظر اسکان و تمدنی است که قبرستانی به این عظمت به اندازه تاریخ دارد .

این مسئول اظهار داشت : علاوه براکیپ تشکیل شده اکیپی مجهز به سر پرستی دکتر مهاجری نژاد که یکی از باستان شناسان قدیمی و با تجربه کشور است  از مرکز به محل آمده که کار کاوش را آغاز و به نتایج بسیار با ارزشی دست یافته اند .

مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان در ادامه گفت : با کاوش های صورت گرفته مشخص شد که این قبرستان زوایای تاریخی بودن شهرستان سقز را بیش از پیش ثابت کرده و تاریخ پیش از اسلام را برای ما روشن می کند که آن دوران چه تمدنی در این منطقه بوده است .

الهی اظهار امید واری کرد : با وجود کشف این منظقه تاریخی بتوان برای سالهای متمادی در آن کار کاوش انجام داد تا بیشتر به دوره های تاریخی ماد ، مانایی و اشکانی که در منطقه بوده اند پی برد .

 

گزارش دوم.....

به گفته دکتر عبد الرضا مهاجری نژاد سر پرست گروه کاوش که از تهران به سقز سفر کرده است در گفتگو با خبر نگار ما در سقز گفت : این گور قدیمی که متعلق به هزاره قبل از میلاد است در تپه ای مشرف بر روستای قپلانتو در بخش زیویه شهرستان سقز پس از حفاری غیر مجاز متجاوزان به آثار باستانی پیدا شد ه است .

وی با بیان اینکه در بررسی اولیه از این گورستان قدیمی که در عرصه ای به مساحت 40 هکتار است ، مشخص شد که قاچاقچیان حدود 40 تا 50 قبر را حفاری و اشیا ء درون قبرها را به غارت برده اند .

مها جری نژاد افزود : بر اساس داده های سطحی که قاچاقچیان پس از حفاری قبرها از خودشان به جای گذاشته اند ، به یک سری شواهد فرهنگی برخورد کردیم که ذهن ما را نسبت به پیرامون این گورستان بیشتر به خودش مشغول کرد .

وی اظهار داشت : یافته ها و داده های سطحی بیرون آورده شده از گورها که توسط قاچاقچیان کار شده بود نشان از آن است که این اشیاء متعلق به ماد ها است ، با توجه به آشفتگی هنری که در هزاره اول قبل از میلاد در منطقه کردستان ، جنوب آذربایجان در ارتباط با ماد ، مانا ، آشور ، سکا و اقوام هزاره اول وجود داشت ، یک موقعیت بسیار مناسبی بوجود آورد که بتوان مقداری از گمشده های تاریخی و اختلافات تاریخی را به آن دست یافت .

مهاجری نژاد با بیان اینکه نقشه برداری منطقه هدف انجام شده است اظهار داشت : با بدست آمدن داده های بیرون آورده شده از درون قبرها ، تلاش می کنیم وضعیت منطقه را در رابطه با آثار باستانی آن بیشتر روشن کنیم .

شایان ذکر است در شهرستان سقز تاکنون 145 اثر فرهنگی ، هنری ، مذهبی و باستانی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است .

 

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: سه شنبه 7 شهريور 1391برچسب:منبع : فرمانداری سقز,
ارسال توسط محسن شیخی